Veckan som gått :)

Måndag: Paket från Sverige <3
I måndags var jag i skolan i knappt två timmar. Kände mig inte tip-top.  Vandrade över till Traveler's Rest tillsammans med Baker och Barnabas istället där de drack öl och jag läsk. Jag kunde inte för hela världen förstå hur de kunde dricka kl 13 mitt på dagen, på en måndag dessutom. De skrattade bara. Vi traskade sen till postkontoret där det visade sig att jag har fått paket :D Glädje!! jag skuttade och hoppa som en dåre när postmannen kom med paketet. Men den glädjen avtog när han inte ville ge mig paketet för att Sheba inte betalat för postboxen.... -.- Så jag ringde Sheba och skällde på honom och han skickade Jackson. Öppnade paketet som var från Sara, Allyne och Sabina och fann en massa godsaker, lite hårgrejer och BALSAM!!!  Tack tack tjejer, ni är bäst <3 

CHOKLAD, lösgodis, snacks, hårgrejer, shampoo och balsam (som inte finns i bild). Efter första användningen av balsamet fick jag en massa komplimanger ;)
 
Efter det var det tänkt att jag, Barnabas och Baker skulle äta lunch. Men Christine från Mother Mary (Chrispine, Nobert. Desire och Pamelas mamma) ringde och ville komma och hälsa på mig. Så hon och Pamela kom tillsammans med Bridget, en lärare från Mother Mary. De hade med sig en massa gula bananer och några äpplen som en krya på dig present till mig :) Gullon. Dock var det väldigt mycket så jag delade med mig till personalen här på Golden. Men jag sparade ett äpple och en banan till mig som jag la i en påse och la längst ner i kylskåpet här i receptionen.
 Senare på kvällen hade vi hade en avskedsmiddag för Gabe från New York som varit här och besökt Max. En mycket trevlig filur. Middagen var trevlig då det bara var "Golden Monkey-familjen", dvs. personalen plus de som är här typ hela tiden. Sheba höll tal, det var en massa dans och en sjujäla massa fylla.  Men det var kul. I och med att det var måndag så skulle jag upp och till skolan dagen efter och det gick väl sådär.
 
 
Tisdag
Väcktes av en frustandes Blanket utanför min dörr. Hon gjorde en massa konstiga hostljud, lät som om hon höll på att kvävas av nånting så jag sköt upp från sängen och slängde snabbt på mig kläder. Och där ser jag en massa klickar av matrester, saliv och slemäckel... jaa.. hon har har fått i sig nånting kasst och får inte ur det. stackarn. Jag tröstade henne lite med kött och hoppade sen in i duschen. Gick in till Max för att vara lite skadeglad över hans baksmälla. Hade sen frukost med Gabe innan jag skulle packa min väska och åka till skolan. När jag skulle hämta min frukt ur kylskåpet så saknades en banan.. hmm!! Den skyldiga var visst Gabe, men han gav mig en chocolate peanut bar som ersättning. Win! Blev sen bjuden på lunch av T.Resty. Vi åt såklart Chips omelette! Och av alla chips omelettes jag ätit här i Uganda så är den i byn godast, och billigast. Den kostar drygt en femma! Godliva blev också bjuden, hon kom med en gigantisk avocado!
 

Granola bar från Gabe!! :)

Gigantiska avocadosar och en chips omelette!
 
Onsdag: Första hembesöken och puppy love!
Jag åkte ut till byn på onsdagen och mötte upp T-Silver och Denis. Vi var i deras by och de bor i bergen så jag flåsade och hade mig hela vägen upp. Och vägen var bedrövlig dit. Kom inte fram med boda boda då regnet hade gjort att det ramlat träd och jord från berget och blockerade hela vägen så vi fick skjuta och knuffa motorcykeln genom lera för att komma fram. Mina converse var inte glada på mig efteråt. Väl framme en sisådär 20 minuter försent gick vi till första tjejen. En föräldralös flicka som bor hos Silvers föräldrar sen typ 8 år tillbaka. Är inte alls förvånad att Silver och hans familj tagit in henne... Efter det besöket gick vi vidare till ett syskonpar som bodde med deras mamma i ett litet hus. 

Min kärlek för små valpar och hundar i allmänhet är ganska så känd här. Så fort jagfår chansen så visar jag ala bilder på Blanket, Bonnie, andra hundar osv. Jag fick höra från T.Tom att T.Peter visste vart det fanns valpar. Peter gillar inte valpar så han ville först inte ta mig dit, men efter lite tjat och extra mycket fladdrande ögronfransar så gick han med på att ta mig till byn för att titta på valparna. T.Tom och T.Beata hängde på. och jag har nog inte skrattat så mycket som jag gjorde då under vår promenad till byn. Peter kan göra mig knäpp med hans ständiga trams. Jag har varit rätt nere och deppig senaste tiden då jag har haft hemlängtan, varit förkyld samt u-landsproblems-tankar så Beata och Tom var lättade över att höra mig skratta för första gången på länge. Vi vandrade i typ en timme tills vi kom fram till huset där det visade sig att de precis sålt den sista valpen.  Men de visste någon som hade valpar en bit bort. Vi gick i en timme till innan vi fann rätt och där var två fina valpar!!! Jag dog valp-döden. Jag gullade lite med valparna och försökte övertala ägarna att ge mig valpen. Icke. Peter frågade mig om vilket kön ena var och jag sa att jag inte visste..
Peter: why don't you check?
Jag: No, you do it!
Peter gick fram och lyfte på valpens svans och SNAP! Jag förevigade ögonblicket och skrek: PETER WITH A PUPPY!!! varpå Beata och Tom brister ut i skratt. och Peter börjar gnälla över att jag lurade honom hahaha. Så nu har jag visat bilden på Peter och puppy för alla lärare. Han är den som uttalat sig mest om hund-hatet. Men han tycker om denna hund har han sagt! 
 
Puppies and mummy-dog!
Kolla finaste puppy! Han heter numera Bobby <3
Peter tar reda på könet!
 

Torsdag: Puppy-LOVE!

Japp, fick sno med mig puppy!! Mannen i huset fick höra att en Muzungo varit till hans hem och kom till skolan och sa att han mer än gärna ger lilla valpen till mig då han kände sig ärad över att ha en muzungo i sitt hem. Jag var inte sen med att springa till Peter för att berätta denna goda nyhet. Peter lät mig och Tom låna hans motor bike för att hämta puppy. När jag och Tom åkte iväg åkte Tom mot byn och jag säger "Where are you going? We have to go to town and by a blanket first!!!"
Tom: A blanket? Why?
Jag: To carry it in..
Tom: We can just get a box. It's free.
Jag: No, I want to get the puppy a blanket. A puppy has to have a blanket!! Bonnie has a blanket, and Blanket has a blanket and puppy needs a blanket as well!!
Tom skakade på huvet och vände. Efter att jag köpt min filt åkte vi till byn. På vägen dit fann vi en översvämning som Tom envist skulle åka igenom och såklart hamnade vi i vatten upp till knäna. Jag skrattade dock väldigt mycket.
Tom i översvämningen
 
Åkte sen och hämta valpen, snodde in han i den nyköpta filten och åkte tillbaka mot Mutolere. 
I byn började folket skratta och peka och efter en stund frågar jag Tom varför de skrattar och han förklarade att det var pga filten... hahah... vilken dåre köper en filt åt en hund..?
Bobby i hans nya filt!
 
Gick sen till skolan med min lilla valp och visade den för Lillian som vart överlycklig, för valpen var ju till henne. Alla elever sprang ut från klassrummet och jag la ner puppy i gräset och jag och Lillian bestämde oss för Bobby. Jag ville ha ett namn som började på B som Blanket och Bonnie och Lillian bestämde då Bobby :) När han fick sitt namn sa jag med bebisröst: Welcome to Mutolere Bobby!!!! och alla runtomkring mig började skratta. hahah, jag la sen Bobby i personalrummet innan jag gick ner till byn med Tom för att äta sen lunch. Det fick bli matbananer, posho och get. Jag orkade inte äta allt så jag fick med mig en doggybag till Bobby som han glatt tog emot. Hade sen datalektion med Silver och Tom där de fick lära sig att göra tabeller.
Lärarna kom sen till mig och sa att Bobby försöker rymma från personalrummet och ingen vågar röra honom haha. Så jag sprang upp till personalrummet och då har Beata och Peter följt efter valpen för att hålla pejl på honom men det visade sig bara att han ville kissa. När han var klar gick han tillbaka till personalrummet och la sig på filten. Duktiiii Bobby!! Vi la han sen i en korg och han vandrade iväg.
"Amakabga we", ett av mina och Peters många interna skämt.
 
 
Fredag: Hembesök #2
Hela dagen i skolan gick elever och sa "How is Bobby???" "Where is Bobby?" hahah söta. Men enligt Lillian är Bobby jätteduktig. Han är lugn och han säger till när han vill släppa på trycket :) hihihi. Mot eftermiddagen började jag bli dålig så jag åkte hem efter min datalektion med John och Eva. Gick även på hembesök med
Lilian. Vid första hemmet var inte mormodern hemma. Istället gick vi och hälsa på grannen, som är Rachels (en av barnen som går vid Mother Mary's, som är sponsrad av Hanna från Falun) mormor. Rachels mormor är nog den finaste damen jag träffat på länge. När vi kom satt hon på marken och läste högt ur en bok och skrattade högt. Hon vart helt till sig när hon såg mig och sa att hon sett mig åka här fram och tillbaka en del. Hon bjöd oss in till hennes hem och jag visade bilder på Racher för henne och hon började gråta och tacka mig en massa och jag började såklart också gråta haha. Efter det besöket gick vi vidare till nästa hembesök hos en familj bestående av en mamma och två döttrar. De hyr ett litet boende och delar på en sjabbig madrass. Huset var så lortigt och jag vet inte riktigt vad som kommer hända dem nu i framtiden då mamman har skadat sig i armen och kan inte jobba längre... Pappan i familjen sålde deras land för 9 år sen, tog pengarna och stack.... äckel.
 
Senare på kvällen hände inte så mycket, de amerikanska läkarna hade en förlovningsfest här. Erin, en av läkarna, blev överraskad av hennes pojkvän som flygit från USA för att fria. De andra läkarna hade hjälpt honom att planera allt och det blev jättelyckat. Jag var med och trumma lite framför brasan innan jag drog mig tillbaka. Gick och la mig strax efter 9-tiden haha. 
 
Sådär, skriver om lördagen och söndagen imorgon då det kommer lite fler bilder :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback