My name is Geraldine, I'm your social worker.

Hej och hå, först och främst vill be om ursäkt för maratonskrivandet. Jag borde sprida ut det mer ja haha. och framför alla lärares namn har jag börjat skrivit T. som i Teacher höhö.

Iaf, dagarna på praktiken rullar på. Ungarna håller mig bra sysselsatt ganska så konstant. På lektionstid, på rasterna. I måndags missade jag nästa min frukost för att barnen i P5 hade släpat ut en stol mitt på skolgården för att låta mig sitta där medan de omringade mig. Jag satt där tills klockan ringde in igen och de lyfte in stolen igen. Jag satt i klassrummet medan ungarna omringade mig där istället. Utifrån hör jag någon säga "Has anyone seen the Muzungo today? Ahhh.. no one has seen her... in P5?" Jag ser hur T.Tom kliver in och barnen ställer sig i vägen för mig. T.Tom säger nåt på rufumbiri, men jag snappar upp ordet muzungo. barnen säger alla "Oje", vilket betyder nej. Jag kikar sen fram bakom alla barn och T.Tom utbrister: There
you are!!! Where have you been all morning? Everyone is asking ME where you are!!!!! Ahhhh... you are so unpredictable... you go to breakfast!

I lunchrumet säger alla "aaahh, you've been absent all morning, where have you been????" mmhm.. with the kids... T.John börjar sen fråga mig om vad jag brukar laga för nåt när jag är hemma...
Jag: oh, I don't cook. At least not well..
John: You sure? How will you manage your family then?
Jag: ehm... I'll manage, but they will have to do without the good food. I hope to marry someone who can cook for me.
och alla brister ut i gapskratt som om jag hade dragit världens bästa skämt...
John: no, you are serious? A man that is going to cook for you... ahhhh you not going to find him in Africa....
Efter lunchen slumrade jag även till i personalrummet. Det spöregnade ute och lärarna satt och rätta böcker.

Mot eftermiddagen hade jag min första datalektion med T.Francis och T.Silver. Vilket var rätt intressant då de inte ens vet hur man slår på skärmen.
Silver: I want to write questions!
Jag: okay....
*tystnad*...
Jag: sooo... why don't you write them then..?
Silver: How do I write?!
Jag: oh!! here, on the keyboard!! You type by pressing the letters down, see? Press A and the letter A is now on the screen!
Silver: ahhh, thank you!!!
Så vi gick igenom grundläggande, från början. Det här är en mus, det finns en vänster-klicker och höger-klicker, det här är ett fönster, du kan minimera det här, maximera, stänga.. men det är kul :)

På kvällen var det även dags för farewell-party för svenskarna som varit här. Det var skoj. Denis min handledare kom och en massa annat folk. Det var skoj, jag var bara grymt jävla sliten efter en lång dag på praktiken så det vart inte så mycket party för mig. Det blev iaf en massa afrikansk dans och en massa tal. och god mat såklart.
Woop.

   
Bild 1: Afrikansk dans
Bild 2: Afrikansk dans igen, fast den hä gången bestämde sig min handledare Denis att joina haha. Han är för rolig ibland.

Bild 3: Svenskarna kör raketen.

För övrigt kom inte på min Bodaboda på morgonen. Jag vart tokig. För han är jämt sen. African-time jag vet. Men mitt tålamod på morgonen är inte å leka med. och det fick han veta. Så jag böt ut honom. Men jag tog tillbaka honom idag för han såg så ledsen ut och jag viker mig rätt fort för ledsna ögon.

Tisdag spenderade jag förmiddagen med att sitta med på lektionerna. Jag förundras lika mycket varje gång. Det är inte bara T.Tom och T.Silver som är underbara. Jag var med på T.James och T.Peters lektionerna och även de är helt fantastiska. Jag fattar ju att det krävs mycket att vara en bra lärare. Men tänk dig själv att försöka lära ut när du har 84(!!!!) ungar i ett klassrum (de satt 6 stycken ungar ihopklämda på bänk för att jag och min fetröv skulle få plats tillsammans med tre andra ungar...).
Lärarna gör iaf ett himla bra jobb trots att de är underbemannade. För ett år sen var de 33 lärare, idag är de 18. Innan lovet var de 22 lärare men 4 hade bestämt sig för att byta jobb utan att säga till. Schysst liksom.


Jag och lärare. Från vänster, Resta, Godliv, Jag, Beata och TV.


"You eat like an African, you interact with us teachers like an African, you interact with the children like an African, you have the stamina like an african... ahh, you're an African!!! ...but you have a clumsy walk."  De har roliga uttryck här, det är andra gången jag hör att jag har en "clumsy walk". Och det är
många som säger att jag har stamina som en afrikan för att jag går mycket utan att klaga. Men det är kul att höra. Många av lärarna säger ofta "ahh, you are no European, you're African". Jag förklarar sen för T.Tom och T.Margreth att jag inte har stamina som en afrikan, nej. Jag är i själva verket en väldigt lat flicka.
Tom: can you dig?
Jag: Dig? What? Why would I dig? No, I think I'm to lazy for that!
Margreth: No, you're not lazy! I've seen you, you're not lazy at all!
Jag: haha, my hobby is to sleep.
Margreth: I've never seen you doze!
Tom: Ahhhhhhhhhhhhhhh, you should've seen her yesterday in the staff room. She was ahhhh sleeeeeeeeping so hard. I wanted to chat, but no, she was laying like this,sleeping!!!

Onsdag var rätt trög. Jag hjälpte Denis att firra en facebook profil åt skolan. Ska även fixa en blogg åt dem. hoho. Men efter det var det chill. Frukosten var seg.
Efter frukost var det dags för kyrkan. Fruktansvärt jobbigt att sitta kvar och lyssna. Speciellt när de pratar rufumbira. Så jag gick ut. och hade såklart en hel drös ungar med mig. Jag gick tidigare från mässan och tillbaka till skolan. Var helt ensam på skolgården så jag la mig ner i gräset och blunda innan T.Margreth och
skolassistenten Eva kom och höll mig sällis. T.John dyker upp med T.TV och T.Grusia, och alla tre skrattar när de ser mig i gräset och säger att det är väldigt okvinnligt av mig att ligga ner sådär i gräset. En dam ska sitta fint, för ligger jag ner sådär så ber jag praktiskt taget om att bli påsatt. Lustigt det där.


Jag och skolassistenten Eva


Efter lunchen så regna det som aldrig förr. I flera timmar också. Trööök. Spenderade lunchtimmen med att sova i personalrummet. Men den här gången sov även T.TV, T.Tom, T.Margreth och T.James. Så det var nog okej för mig att sova lite. Restrerande delen av dagen var världelös. På riktigt världelös.

Hemma blev jag attackerad av en glad Blanket som saknat mig. Hon bet tag i min armbåge och jag började vråla om att hon gett mig rabies. Henry suckade åt mig och sa att hon faktiskt var vaccinerad, och att hon inte bet nå hårt då min jacka var oskadd... Jag överdrev rätt mycket ja.... och jag är också vaccinerad mot rabies haha.
Åt goat stew with chapatti and rice till middag innan jag drog mig tillbaka för att kolla på Glee. Under hela avsnittet störs jag av en hund som skäller och ylar till och från nåt galet mycket och galet nära. Jag pausar Glee och skällandet tystnar. Jag slog på Glee igen och ylandet börjas igen... Jag lyssnar och hör hur någon går
utanför min dörr. Och sen hör jag ett litet gnäll. Jag öppnar min dörr och ligger inte Blanket där då och tittar på mig med ledsna ögon. Hon har suttit i en halvtimme och försökt få min uppmärksamhet... Max kommer ut och säger: What is up with that barking dog?!
Jag tittar menade på Blanket.
Max: Is it Blanket? Really? I haven't heard her bark like that in forever. She use to do it when other dogs comes, but it is to mark her territorium. Maybe she's hungry? Come Blanket!
Jag följer med Max och Blanket ut till receptionen.
Max: Baker, why is Blanket barking? Did you give her food?
Baker: yeah, like five minutes ago!!
Max: are you sure?? Did you see her EAT the food? Maybe Bonnie took her part? She sounds really weird... she's usually not like this...
Baker: I saw her like five minutes ago eating! She just want some attention... She likes Swedes ;)
och passande nog börjar Blanket hoppa på mig... suck.. lilla bebis... Vad ska jag göra av dig?

Torsdagsmorgonen vaknar jag med en massa loppbett över hela kroppen. Perfekt. Kan nog tacka Blanket. Och det gjorde jag när jag kom ut ur rummet efter att ha lyssnat på Blankets gnäll i tio minuter. Ja, hon satt utanför min dörr igen och vänta. Enligt Henry har hon de senaste dagarna setat utanför min dörr och väntat. Yikes.
Torsdag var en dag då regna från morgon till kväll tror jag. Det var vidrigt. Och det var kallt. Det fanns inte heller någon el på hela dagen. Perfekt. Ingen höjdardag precis- Men jag tänkte på mina tjejer som är i England och
Nya Zeeland. Det värmde kanske inte tårna men det värmde min själ lite.

Fredag: morgonen börjar som vanligt med en gnällandes Blanket utanför min dörr. Jag öppnade för att hon skulle se att jag var där. men hon fick inte komma in nej haha. Hon fick sitta snällt i vid dörren och vänta. Mina bodaboda kom oerhört tidigt som han har gjort de senaste dagarna. Nu äre allt pli på pojken! Spenderade förmiddagen med P5 som i princip lägger beslag på mig så fort de får chansen. Efter lektion gick vi på frukost och medan vi väntade på den knäppte jag kort på lärarna haha. Vid frukosten sen säger T.John: I think you are going to be a very good social worker!
Jag: Oh, really? Thank you!!
John: Yes, if anyone would ask I would highly recommend you!!!
Jag: Oh, sure?? Why do you think I would be a good social worker?
John: Because you are very social!
Gee thanks.. hahah...


Teacher John!


Efter frukosten var det dags att göra fint på skolan. General Cleaning day, woop woop! Alla ungar, stora som små sprang runt med redskapen och hackade för fulla muggar. Jag var livrädd och väntade på att en olycka skulle ske men turligt nog skedde det ingen. Jag knäppte lite kort på allt möjligt och umgicks med barnen.

 

Vid lunchtid var jag helt slut, och hungrig. och mina loppbett kliade så inåt helvete. T.Tom försökte få lite hjälp med en data-grej som jag lovat hela veckaan att jag skulle hjälpa honom med. Men en hungrig och trött Huong = NO NO.
Jag: Tom, I have computor lessons during game time. And your scheduled time was yesterday, which you did not attend So I helpt you after lunch. Isn't it lunch now? I am really, really hungry! I am starving. And these flee-bites are killing me....
Lunchen var det gamla vanliga, bön- och kål blandning och ett berg med pocha.... Yum-oh... Det smakar inte illa, men att äta det varje dag till lunch är väl ingen höjdare precis. Men vad gör man inte för det sociala?

När lunchen var över var jag glad igen. Jag hängde med p5:orna på lunchen och gav de fria händer att göra vad de ville med mitt hår. Vilket resulterade i tre flätor haha. Lärarna som stod och titta på fick sig ett gott skratt. Jag var nog rätt halvnöjd. Vart sen lite datahäng med Eva och T.John. Vi hade face-time med Hanna, en av
tjejerna som var här förra terminen på praktik. Vilket var mycket trevligt. Efter att ha pratat en stund tog jag mig ut i solen. Hittade T.Peter och T.Beata i gräset där de satt avslappnade och pratade. Jag satte mig ner med dem och småprata lite om det ena och det andra.
Peter: I think that you are qualified to become social worker.
Jag: really?
Peter: yes, you are really social with everyone.
Geez, tänk om det ändå vore så väl? Att det räcker med att vara social för att bli en bra socialarbeterare...
När det var break time kom T.Tom från ingenstans med en bunt löv i handen som var grönsaker. Som han ska tillaga åt mig.. "Didn't you want a husband that can cook for you?"
Jag: Hahaha, I might have said that yes.
T.Beata: Oh, Huong, can you really leave him behind now?
Jag: Sorry, I have to leave everyone behind. But hopefully I can come back!
T.Tom: Who is washing the clothes in your area?
Jag: I am washing my own clothes.
T.Tom: No, I mean in a married couple. I'll cook the food but wash clothes, NO!! I won't manage that.
Ahhh, vi har en del att jobba på, jag och min framtida man... Och nu har vi inte ens kommit in på vem som ska sköta disken, serva bilen, hålla rent i huset och hämta
ungarna från dagis.

Gick sen för att ha datalektion, och likt de senaste dagarna dök ingen upp hahahha. Och det är nog för att jag inte har annonserat att jag har datalektioner... Men efter 20 minuter dök T.John upp honom kan man alltid lita på. Han har precis gått hela veckan och väntat på hans tur haha. Vi har gjort upp ett litet tidsschema där
alla 18 lärare har fått en tid i veckan. Jag vart superglad när han kom och var väldigt ivrig att komma igång. Så jag satte igång med lektionen jag förberett och den gick bra :D T.Tom dök upp lite senare, och även T.Margret och Eva. Vilket var kul. Efter lektionen var det skola fram till 18-tiden nåt men jag satt kvar i bilioteket
för att ha datalektion med T.James. Efter den lektionen gick jag med T.Resta, Godliv, Margreth och Eva till sjukhuset för att hälsa på Denis, hans fru och hans nyfödda dotter. Det är inte varje dag man får äran att hälsa på en 12-timmars bebis. Och för första gången i mitt liv kände jag att jag ett mirakel har skett. Kan ni tänka er,
att jag tänkte så om ett nyfött barn? Vad gör Afrika med mig?

Väl hemma, vid 20-tiden var jag trött och sliten. Beställde min mat som jag åt med Sheba. Han är föreståndare till det här hostlet jag bor på, och han är rätt fantastisk (han bjuder mig på öl jämt). Nej men skämt åsido, han är så himla rolig och ser alltid till att jag har det bra.


Idag lördag, inga planer. Vilket är skönt. Ska göra lite pappersgöra. Måste bara hitta en skrivare.

 

Och bilder på barn. Får man ha favoritelever har jag en - Victor!


Bild 1: Victor.
Bild 2: Barn.
Bild 3: Victor och Benedict.
Bild 4: Jag och Margreth, tillsammans med Bendict, Pajas och Victor.



» Annie

Åh, det är så roligt att läsa hur du har det Huong! Det låter helt fantastiskt! :) <3

2013-02-16 // 10:28:58
» Luke

haha skapligt marathonskrivande! håller med Annie, kul att läsa hur du har de! verkar vara härliga människor du jobbar med.

2013-02-16 // 12:19:56

Låter helt underbart. Vilken upplevelse! Åh jag får gåshud av all den avundsjuka ja får när jag läser~~
Ta vara på tiden väl nu Don

Kastar en virtuell Snöboll ifrån Sverige till dig :)
<3

Svar: Tack, den svalkade fint här i värmen =) Allt är underbart här, önskar att jag kunde dela den här upplevelsen med någon bara, typ dig :) <3
huongnoi.blogg.se

2013-02-16 // 12:55:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback