Victor och annat småfolk!

Idag har jag med hjälp av lärare fått valt ut två elever i varje klass som de tror har det tufft hemma. Puh... Nu är det väl att göra upp en plan... höhö. De senaste dagarna har jag i princip bara hängt med P1. Småttingarna. Mest för att jag orkar inte sitta med på lektioner. Istället är jag med de yngsta. och bara leker. Och kramas. Vi kramas nog för det mesta. Vi sitter på golvet och klappar händerna. Det är jättekul. De är söta. Höhö.

P1!!! :D

Är jag inte med P1 går jag runt och säger hej till klasserna. Eller hänger i biblioteket. Och hänger med Victor. Jag tror att jag måste ta med honom hem. Mamma och pappa, är det okej? Om ni får en liten Ugandisk pojke att sköta om? Han har koncentrationssvårigheter och måste helst springa ut från klassrummet minst fem gånger per lektion. Och när han väl är på lektionen måste han springa från bänk till bänk. Han är väldigt social, han vill gärna ha kontakt med andra genom att närma sig och förfölja en, för att sen bli jätteblyg när man väl pratar med honom. Detta har jag lagt märke till under den här veckan. Jag går ibland förbi hans klassrum för att se om han är där. Men han är aldrig där. För han är ute och härjar någonstans. Idag kikade jag in i klassrummet och han var såklart inte där.
T.Tom: Huong! Are you joining us today?
Jag: hmm... no...
T.Tom: looking for your friend Victor? There he is!
Jag: of course he is outside the classroom, Victor, why are you never in class?! I always see you running around... ahhh...
T.Tom: He is a stubborn boy. (Stubborn här i Uganda = busig, olydig, härjig..)
Jag: I went yesterday to look for him as well and he wasn't in class.. Victor, you go to class!!!
Efter 20 minuter återvände jag till klassrummet. Victor är i klassrummet, sitter på sin bänk, går till sin klasskamrat längst bak i klassrummet och "ska bara hämta en penna" och efter ett tag ska han "bara hämta ett annat skrivhäfte" osv.T.Tom har högläsning där barnen går upp en och en och läser högt det som står på svarta tavlan. Inte alla, men ett fåtal. Tom frågar efter frivilliga, många räcker upp handen, inte Victor dock.
T.Tom: How about let your friend Victor come up and read for us.
Det gick inte så bra, han fuskade rätt mycket och hittade på en massa. Han är nog för upptagen med att göra allt han inte ska göra på lektionerna. Stubborn.
Efter lunchen satt jag med alla lärare i gräset och prata. I buskarna smyger Victor och hans vänner och jag kallar de till mig.
Jag: Victor, I'm going with you to class today. I'm going to sit next to you during the whole lesson and make sure you do what you're told to!
Victor: I'm fine.....
När klockan sen ringde in gick jag med Victor till klassrummet och satte mig bredvid honom. Ingen lärare kom på ett bra tag oh Victor blev rastlös. Han började hoppa upp och ner på bänken, slängde pennor på golvet, lekte med mitt skrivblock, med min väska och till slut kom T.Tom som kollat fel på schemat och gått till fel klass. Han fick sig ett gott skratt när han såg mig sittandes bredvid Victor. Lektionen började. Och Victor uppmärksamhet var på allt annat förutom läraren och svarta tavlan. Jag fick peta på honom ett antal gånger och han skärpte sig till slut. Vid en övning där eleverna skulle skapa ord med bokstäverna "b" och "c" med vokaler. Alla elever räckte upp handen och var ivriga på att svara, Victor däremot satt och tänkte.
T.Tom: Oh, he is really thinking! That's a first. And he hasn't been moving around.
Och när han väl kom på ett ord blev han alldeles till sig och hoppa upp och ner på bänken för att få T.Toms uppmärksamhet. Han såg så nöjd ut när han fått säga sitt ord. Sista övningen var en skrivövning som Victor fixade galant och blev faktiskt först med att göra klart. och han hade gjort det bra dessutom. När han gick fram till T.Tom för att få det rättat fick T.Tom en rejäl chock. Han rättade och Victor kom tillbaka visade stolt upp sitt första "Good!" från läraren.
T.Tom: I think this is the first time he passed! He's too stubborn you know. Don't have time to study. So, what do you think of your child now?
Jag: I am so proud!!! I knew he wasn't dumb, just lazy. He just needs some discipline!
Jag och T.Tom kollade sen igenom hans skrivhäfte och han har lämnat in hans bok för rättning typ två gånger. I och med att Victor var klar ganska fort med skrivövningen kunde vi gå igenom hans tidigare övningar och göra klart dem. Han gick fram igen med sitt häfte och fick det rättat. Han kom tillbaka och visade stolt upp sina nya markeringar, dessutom hade han fått en fisk ritat i sitt häfte av läraren. Åh, jag har aldrig sett en nöjdare unge. Jag var så glad. Han var så glad. Och han har förresten världens gulligaste röst. Och hans skratt vill jag inte ens gå in på, ahh, jag måste få ta med honom hem!

VICTOR!!!

Var även med på idrotts-lektiom idag och det var kul haha. de körde lite stafett och kull. Jag fick sällskap i gräset av denna lilla P1:a, Derick!

Gympa-lektion med P3!
Åskådarkamrat (som förmodligen skolkade från sin lektion för att se på P3:ornas idrott med mig)

När dagen sen var slut åkte jag med Eva till marknaden för att köpa lite frukt. Bland annat avocado som är typ hundra gånger godare här än hemma. Köpte även lite bananaer och tomat. Jag och Eva gick sen till en annan marknad för att hon skulle köpa matbananer. Men det tog hundra år. Och mitt i allt börja det hagla. Och sen spöregn. vi stod intryckta under ett tag i kanske en timme då regnet började avta. Jag och Eva tog en bodaboda och åkte tillbaka i regnet. Jag beställde mat och gick i ide i mitt rum. Maten kom efter 2h och jag var då vrålhungrig och skulle slänga i mig kycklingsoppan som jag beställt då det faktiskt är torsdag. Jag hittar dock en skalbagge i min soppa. Jag petar fint bort den men när jag hittar ännu en, och denna en fet skalbagge med äckliga ben så var min aptit förlorad. Och jag vart grinig. och tänkte att jag ska ut och säga åt dem på skarpen. Men sen lugna jag ner mig. Det är ju inte deras fel att det är kryp i maten, de jobbar faktiskt hur hårt som helst här för att göra alla gäster nöjda. Mig inkluderat. När jag går ut med min tallrik till köket tittar de frågandes på min ouppätna mat.
Jag: It's bugs in the food.
Hon som jag inte vet namnet på: Buuugs?
Jag: yes, look.
Hon: ahhhh!! Oh!
Så kan man också reagera. "Oh, just a bug". Okej, för de är det "just a bug", men jag är inte riktigt där än! haha




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback