Tack och hej för mig!

 Jag betalade skolavgifter för en hel termin för en flicka i P7, och det vart knappt 50 000 ugs, vilket är ungefär 125:-. Flickan blev lämnad av sin mamma när mamman gifte om sig efter att pappan dog. En av lärarna valde då att ta in henne i hans hem. Han har tre egna barn och för något år sen gick hans frus bror bort och de har fått ta hand om de två barnen som blev kvar. Flickan från P7 fick flytta in hos lärarens föräldrar som är förskräckligt gamla men gör ändå sitt bästa för att ta hand om henne. 
Det var under skollovet då jag var ute och åt med Baker, Bosco och Barnabas när jag fick mig denna tankeställare. Jag bjöd ju såklart, så när jag fick notan på 68000 och det kändes som småpengar för mig började jag tänka på mina elever på skolan. Jag tycker självklart att det är okej att bjuda mina vänner på lunch någon gång då och då, att lägga pengar på en onödiga prylar som en pinata eller gå på samma bio tre gånger om, för hur mycket jag än håller tillbaka, och hur mycket jag än ger så försvinner inte det faktum att det finns dem som lider runtom i världen. Just nu dör en mamma vid födseln av hennes barn i Uganda, en gammal man fryser ihjäl i Ryssland, en kvinna blir våldtagen i Sydafrika, ett barn blir mobbat i England, en hemlös man i Sverige blir bortjagad från en trappuppgång när det är minusgrader ute,osv. Det hjälper inte att tycka synd 
om alla som har det sämre än mig själv, skit händer hela tiden, överallt, oavsett om man är fattig eller rik. 
 
Iaf till saken;
jag kom att tänka på den här flickan från P7, att jag lätt kunde hjälpa henne utan att det ens skulle märkas i min plånbok. Jag började tänka på de tre bröderna, som går/springer hem 4km varje dag för att äta lunch för att sen springa tillbaka till skolan. Deras mamma som nyss blivit änka och numera ensamstående åt 8 barn. Eller pojken från P1 som utsattes för mordförsök av sin styvmor för att hon inte ville att han skulle ärva från sin pappa i framtiden. Han sover numera på en halmmatta hos sin faster och farmor som båda är mentalt instabila. Han har det bättre, men långt ifrån bra. Han är trots detta en pojke med ett stort leende påklistrat varje dag. Dessa är bara några i mängden, det är de här sakerna jag handskas med varje dag. Jag kan inte hjälpa alla, det vet jag själv. Men jag gör det jag kan medan jag är här. 
 
Det finns mycket jag kommer att komma ihåg från min tid här i Uganda. Alla mina "första intryck"; av landet, skolan, lokalbefolkningen, maten. Alla stunder av glädje och alla stunder av sorg. Fem månader i ett nytt land sätter sig. Men det finns nog ett ögonblick som jag kommer att komma ihåg som ett av de större händelserna här. Jag kommer aldrig glömma den stunden då jag satt ute i solen och eleverna sprang fram och tillbaka i vanlig ordning. En pojke stannade upp i sina steg. Jag kände först inte igen honom men sen såg jag att det var den äldste av de tre bröderna. Han har precis fått reda på att jag betalat för hans och hans två yngre bröders skollunch för den här terminen (150:-).  Han gick fram till mig och såg mig rakt i ögonen (vilket jag alltid haft lite svårt för, ögonkontakt alltså), skakade min hand och sa kort "wakoze." Jag har fått alla möjliga tack här i Uganda, men just när den här pojkens tack kommer nog alltid vara speciellt för mig. Han behövde inte säga mer än så för att jag skulle förstå hur tacksam han var. Och jag förstod att han hade haft det tufft en tid nu efter att hans pappa gått bort. Jag log och nickade bara, för jag visste inte riktigt vad jag skulle säga. Jag kan nu i efterhand säga att jag är tacksam mot honom också. Min sista dag på skolan, precis innan jag skulle gå kom han fram till mig igen med ett brev, ett jättefint brev där han tackade mig för allt jag gjort för skolan, för honom och hans familj. Det känns fortfarande knäppt att ta emot all denna tacksamhet.
 
Jag kom hem idag till Sverige. Jag är överväldigad och tacksam över de pengar som alla bidrog med. Jag önskar att varenda en utav er kunde vara här och se tacksamheten i barnens ögon, se glädjen som sprider sig över hela skolgården när vi bär in alla kartonger med böcker och pennor. Och det bästa av allt är att alla får ta del av detta, inte bara de mest utsatta. Alla 1100 elever nånting fick två skrivböcker och en penna var. Det låter kanske inte så jättemycket men för dem var det mycket. Det är en liten summa som föräldrarna kan lägga på annat, till exempel andra skolavgifter. Och många har kanske 3-6 barn på skolan, så för dem har det underlättat väldigt mycket.
Barn i väntan på böcker och pennor :) 
 
1: Böcker och pennor. 2,3,4: utdelning. 5: i P1's klassrum efteråt.

John delar ut böcker till P1 som stod i ett led i en halv minut.
 
Jag, Beata och Vallence delar ut böcker - KUL!
 
Återigen fick ta emot all denna tacksamhet som jag inte ens kände mig värdig att ta emot, det kändes jättekonstigt. De som ska ha tacken är alla här hemma. Förra veckan hade de föräldramöte på skolan och en massa föräldrar passade på att komma fram till mig och skaka min hand. På mötet var första mötespunkten "prayers", andra mötespunkten var tillägnad mig. De ville att jag skulle säga några ord så jag ställde mig upp och sa "Hello, my name is Huong and I have been here for almost five months, this is my last week. I'm so thankful for being here, and I'm so thankful for have met all of your children." och alla börja applådera och jag kunde urskilja ord som "Thank you", "wakoze".  Jag kan inte med ord beskriva denna fantastiska känsla. Jag är så glad att jag gjorde detta. 
 
Roman från P5 kom med hans mamma som personligen ville tacka mig för allt jag gjort för skolan. 
1: Inköp av 100 par tofflor, Denis väljer storlekar. 2: Jag öppnar min gåva från Roman och hans mamma. En korg med avocado och blommor, den andra fylld med passionsfrukter! 3+4: Elever med nya tofflor på fötterna. 5: John provar ut tofflor till eleverna. 

Jag provar ut tofflor.
1: Fortsätter prova ut tofflor. 2: Jag och några från P1 efter att ha delat ut tofflor. 3: P1 glada som vanligt. 4: Mina klasskamrater i P3! 5: Lilltjejen som jag alltid glömmer namnet på från P1. 
 
 
Min praktik är nu över och jag är tillbaka i Sverige och Fagersta så detta långa inlägg är mitt sista inlägg. Tack ni som har följt mig på min resa, tack alla som har stöttat och uppmuntrat mig. Tack pappa som kom med kaffe i termos och hämtade upp mig på flygplatsen. Tack mamma som ordnat med vårrullar och nudlar när jag kom hem. Om ni någonsin får möjligheten att åka till Uganda, gör det. Det är sant det de säger, att Uganda är "The pearl of Africa". Åk dit, inte bara för att se gorillorna, schimpanserna och djuren på safarin, utan åk dit för människorna, kulturen, miljön. Kisoro är så himla vackert på alla sätt och jag är så glad och tacksam att jag fick bo där i fem månader.
 
Det blev till en rutin för mig att alltid springa in till P1 på mornarna. Och varje morgon sprang barnen fram till mig och satte sig såhär i en klump runt mig :) 
1: Resty, jag och kidsen. 2: Jag säger hejdå till P1. 3: Jag och P2. 4: Finaste Francis från P6 matar kaninen Herbert 5: mina rabbit keepers, den vuxna Francis, Innocent, Confidence, Francis och Doreen. 
 
Skriver ett meddelande i fotoalbumet jag gav till skolan.
1: Mitt jättefina meddelande. 2: Arbetarna som vi hyrde in för att laga våra tavlor. 3: en av tavlorna som ska bättras. 4: Jag tog även med en del böckerna till eleverna på privatskolan Mother Mary. 7 av barnen som går på den skolan är sponsrade genom Mwambike Foundation, klicka för att komma till deras hemsida. Det är ett projekt som startades av min handledare och en tidigare socionomstudent från samma universitet som mig. Även tre andra nuvarande socionomstudenter är med i projektet. De jobbar för att ge barn i utsatta situationer en trygg vardag och framtid
Bild på kvitton från saker jag köpte; summan är 1 962 000/=. Sen gick 50 000/= åt arbetskraft för att göra om svarta tavlor på skolan. Det rosa kvittot är tofflorna vi köpte, 215 par + kvittot nedanför som är för 100 par tofflor. Sen köpte vi in kring 2500 skrivböcker och runt 600 pennor (fast alla fick ju pennor.. hur gick det till..?). Köpte även skrivpapper till skolan som ska användas till att ge eleverna hemläxor samt prov. Cementen var till de svarta tavlorna och färgen likaså.
Jag sålde även min cykel (ni vet, min Mike the Bike) och de pengarna lämnade jag till skolans internet.


Hej! Började nästan gråta när jag läste detta Huong! Du beskriver allt så bra, precis som jag känner för Uganda. Vi åker ner om 1,5 månad igen och jag längtar. Jag hoppas, och tror, inte du ångrade att du valde detta fantastiska land. Kommer sakna att läsa din blogg! Mvh Marie-Helen

Svar: Åh Tack Marie-H, jag har mycket dig att tacka som var en stor del till att jag sökte till Uganda :) Jag kommer helt klart tillbaka i framtiden! Ser fram emot att läsa era uppdateringar när ni är på plats :)
huongnoi.blogg.se

2013-06-19 // 12:18:03
» Lucas

Du är helt otrolig, välkommen hem!

Svar: Tack Lucas :)
huongnoi.blogg.se

2013-06-19 // 19:15:19

Du har ett stort hjärta Hương, jag grät färdigt med din text och dia bilder för jag kom ihåg min barndom tid en jobbig men rolig och vacker tiden. Sista ord jag vill säga till dig är tack för alla du har gjort inte för mig utan för världen bättre!!!

Svar: Cam on nhieu, ai vay? :D Det är svårt att inte bli tagen och berörd av människor som skapar glädje och lycka kring sig trots situationen de lever i. Det är fint med människor som kan se det goda och positiva trots en jobbig tillvaro, precis som du har gjort :) Tack för dina fina ord, det värmer!
huongnoi.blogg.se

2013-07-14 // 02:32:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback