TACK!!!

Igår tog jag emot 4800:-(!!!!) som ska gå till mina barn på skolan. Vilken lycka!! Det jag har sagt till lärarna är att jag kommer få ungefär 600 000 ugandiska shillingar att donera till kidsen, nu har jag istället 1 920 000 ugs!! Ska lägga till 80 000 så det blir 2 000 000 ugs :D. Vi har haft lite diskussioner om vad vi ska köpa in, vad vi ska fixa osv. Åh va kul det ska bli!! Jag har så många idéer nu. Böcker, pennor, skor, tvål, leksaker till rasterna (fotbollar och annat) posho till de fattigaste familjerna... Jag ska måla om svarta tavlor!!! Vattentankar (clean water-project). Hjälpa de föräldralösa barnen med skolkostnader... ahhh... Har rådfrågat lite med Ben från  England som kommer ner lite då och då, hans kommentar till pengarna var "Woahhh, 2 millions?! Are you going to build a new school?!". Men han gav förslaget med rent vatten vilken är en bra idé, måste kolla kostnader osv. Ska även fråga Sandra (även hon från England), vi har tidigare pratat om att fler borde samla regnvatten... Ska till skolan idag och samla idéer med lärarna. De kommer bli så glada. Tack ni fina som har skänkt. Tack familjen där hemma som har startat insamlingen. Jag är evigt tacksam!
 
P2!! Åh va glada de kommer bli!!! :D Jag är redan överexalterad!! :D
 
Ett vanligt problem vi har här på skolan är de yngre barnens hygien. Jag har fått ta ett antal infekterade barn till sjukan då de alltid ramlar och slår sig men varken de, eller deras föräldrar verkar bry sig om att tvätta såren. Istället är såret öppet och drar till sig bakterier och inte sällan blir det infekterat och det slutar med att vi märker det när de knappt kan gå, eller att de har hög feber eller liknande. Vilket är sjukt ONÖDIGT för något som kan åtgärdas så enkelt. Jag har varit till apoteket och köpt lite rengöringsgrejer till skolans sjukförråd. Men eleverna vågar inte säga till förrän det är försent. Häromdagen fick jag bära en 6-åring för att hans fot var infekterad och ändå hade hans mamma skickat honom till skolan utan skor. Han bor en bit från skolan och kunde till slut inte gå mer och foten var dubbla storleken. Jag skickade hem honom på ryggen på hans storasyster  med informationen att han måste till sjukhuset nu i fem dagar för att byta till rena bandage och plåster. Hoppas att han gör det... Men iaf, hur ska vi förhindra framtida infektioner? Det verkar ju inte så lönt att informera barnen då de faktiskt inte bryr sig förrän det gör ont.
 
Terminen har precis börjat (i måndags) och många har inte rapporterat in ännu. Jag tror att vi kom upp till 900 i fredags, vi beräknar att 1200+ ska rapportera. De som inte kommer är oftast de som har problem med att ha råd att köpa nya böcker, pennor, skolavgifter osv till den nya terminen så det är ju dumt att börja dela ut saker när de mest behövande inte är på plats.
 
 
Iaf, ska ta ut en mindre summa idag här i Kisoro, (680 000 ugs =1700 kr). Imorgon är en röd dag här så ingen skolan så jag kan då spendera dagen med att planera och eventuellt handla. Senare i veckan åker jag till Kabale där jag kan ta ut mer pengar då det är begränsat här i Kisoro och väldigt ofta slut på pengar.... Återigen, till alla som har skänkt en slant, TACK!!! :D Det ska bli så himla kul att göra något för barnen, ska ta kort och dokumentera så ni också får ta del av allt! :D TACK, TACK, TACK!
 
 


» Bror

Fyfan va du är grym syrran! jävligt stort! syns snart! <3

Svar: Åh tack, det värmer :) Vi ses snart <3
huongnoi.blogg.se

2013-06-02 // 13:51:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback