Fredag och kanske helg!

Idag orkade jag ta mig till skolan innan 11. Eloge till mig. Kom precis när det var frukost-dags. Jag gick till frukosten tillsammans med T.Tom. I "matsalen" finns det lite av inofficiella bestämda platser. Det är fyra skolbänkar uppställda i en fyrkant, samt en skolbänk i ett litet rum intill. På en bänk får 4 plats att äta. En bänk är för de äldre herrarna, oftast Grusia, Francis, Arthur, James x2. Min bänk består av Tom, John och Eva. En tredje bänk brukar bestå av Beata, Peter, Magret, Resty, och den färde bänken kallar vi för "The High table", där sitter Lillian och Godliv. Ingen vill sitta där för att det bara är "high people" som sitter där. Och på bänken i den lilla rummet intill sitter Syster Christine. Alla får inte plats samtidigt förstås då det är fler lärare än de jag har radat upp. Men till saken, idag när jag och T.Tom kom in fanns det bara en plats kvar på "våran" bänk. I och med att jag är den storsinte mellan mig och T.Tom intog jag en annan bänk. Medan T.Tom gjorde en ansträngning till att sätta sig på vår bänk med John, Jacquiline och Ancilla.
T.Tom: May I sit here?
T.John: Let me leave so you can have a seat! oh wait, why don't you sit with Huong today?
T.Tom: I want to sit on my usual seat!
T.John går upp och T.Tom hämtar sin gröt. När han ska sätta sig säger flyttar inte T.Jacquline på sig för att han ska kunna komma in.
T.Jacquline: Just sit with your friend.
Jag: Tom, your usual seat is not there. It is next to me you know...
Klargörande dock; Tom är gift och har typ fyra barn, eller fem.. jag vet inte. Våra lärarkollegor brukar alltid skoja om att jag är allas vän, men mest av allt Toms. Och när jag är frånvarande brukar de säga saker som "Tom, where is your friend?" eller "Tom, is your friend still sick?". Sen brukar de skoja om att om vi vore gifta hade han varit den som lagat maten och tvättat mina kläder, något som inte är okej någonstans i hans åsikter kring äktenskap...


Byggnaden där biblioteket är, samt receptionen.

Efter frukosten ringde klockan in och jag gick till P1b. I den klassen hittade jag dock en Victor som glatt gick omkring i klassrummet och skakade hand med alla småkids. Jag tog han i kragen och ledde han till klassrummet han tillhörde, dvs P3. Han sprang dock ut från det så snart han fick chansen. Jag hände lite med P7:orna sen. De förberedde inför dagens kyrkmässa. Medan de gjorde det satt jag och fick håret borstat av ett gäng tjejer från P5. Klockan ringde sen in för mässdags och vi vandrade upp för kullen. Victor och hans gäng var som vanligt utanför kyrkan och vi fick masa in dem i kyrkan. Satt sen för första gången med under hela mässan. Vanligtvis brukar jag gå ut för att det är kvavt och klibbigt inne i kyrkan. Dessutom är jag inte särskilt kristen heller. Men idag satt jag ju med Victor, och jag ville inte vara ett dålig föredöme för mitt lilla barn så jag satt kvar. Och det gjorde även Victor. Oh well, fram tills albino-pojken (jag vet inte vad hudsjukdomen heter egentligen) från en annan skola gick ut. Då skulle Victor och typ hundra andra barn ut och titta på honom som de alltid gör. Men han kom tillbaka ganska snart då de fick skäll av lärare. Eter kyrkan var det lunchdags och jag och T.Tom satt på våra ordinarieplatser. Efter maten satt jag i gräset med T.Grusia och T.Tom och smälte maten. Klockan ringde in och de gick sin väg men jag satt kvar. Victor och Ivan kom fram till mig och Victor sa lite
blygsamt: Can I borrow a pen?
Jag: A pen? You borrow a pen? What are you goin to do with it?
Victor: Borrow a pen. In class....
Jag: Really? So you going to use a pen in class? Come on, try to be in the class to start with!! (klockan hade ju ringt in)
Jag gick med mitt lilla barn till klassrummet och sa: Okay, here's the deal, you borrow my pen if you use it to do the exercises in class! You don't have to pass, but you have to try your best, okay?
Victor: I'm fine...
Jag: uh, come with me. We need someone to translate.
Han fick sen låna min penna och han var rätt lycklig. T.Tom stod en bit från klassrummet och gömde sig.
Jag: Tom... what are you doing?
T.Tom: I feel headache. I am hiding.
Jag: oh.. sorry. What class are you having? I lended my pen to Victor and he promised me that he would do the exercises if I lend him my pen. So keep an eye on him.
T.Tom: why don't you come and help me today? I'm teaching the alphabet.


Min favoritplats på skolan, där under trädet på den lilla muren :) 

Så jag hade en lektion där jag skrev upp alfabetet på tavlan och sedan en övning där de skulle skriva vilka av bokstäverna som var vokaler och vilka som var konsonanter. Victor tog uppgiften på fullaste allvar och var väldigt mån om att det skulle bli bra. Det fantastiska med honom är att man verkligen ser när han är koncentrerad och verkligen försöker. Det är som att inget annat existerar runt omkring honom. Fast så är han jämt. Han kan typ se en fågel på skolgården och bli alldels betagen av den och sen fokusera enbart på den och allt annat har inte längre någon betydelse.

Iaf, jag rättade sen alla böcker och det tyckte de var jättekul, en muzungo rättar deras arbete. Och de som fick fullpott fick ett "Good!" skrivet. Vissa skrev helt galna saker och jag fick hålla mig för skratt många gånger.
T.Tom: You going to collapse if you continue like that...
När skrivböckerna delades ut såg jag hur Victor ivrigt bläddrade i sin. Jag var inte säker på om han klarat sig eller inte då jag rättade utan att kolla namnen. Men hela han sken upp och han visade stolt upp sitt andra "Good!" för sina klasskamrater. T.Tom dubbelkollade för att se till att jag inte gav han alla rätt för Victor råkar vara mitt favoritbarn. Men icke sa nicke, pojken kan när han vill!

Vi gav sen ungarna tidig rast och satte oss i gräset och chilla. Jag hade planer att gå till P5:orna efter breaket men min röst började tyna igen och jag var ganska slutkörd så jag tog mig hem för att vila. Åker eventuellt in imorgon för att vara med P5:orna. Känner att jag måste börja identifera några av barnen i min lista av försummade barn. Hade tänkt att börja den här veckan men i och med att jag knappt varit med på lektioner så har jag inte kunnat idenfiera någon än.. huahua. I helgen ska jag, om jag inte åker till skolan, chilla här på hostlet och bli frisk. Förhoppningsvis kommer min vän Gad hit, han som fixade min dator för några veckor sedan. Hans kusin jobbar nämligen här på hostlet och jag brukar alltid fråga henne varför Gad ännu inte hälsat på mig som han lovat så många gånger. Och på söndag har jag blivit bjuden hem till Denis tillsammans med Aphia :) Ska bli kul! :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback