LOV!

Veckorna rullar på alldeles för fort. Jag hinner inte riktigt med men tur att det är skollov i tre veckor nu. Har haft ganska full rulle på skolan. Jag har så många mini-projekt vid sidan av min huvuduppgift; att observera elever och göra hembesök till de mest utsatta. Jag vill jobba med att utveckla skolan och göra det till en kul arbetsplats. Det ska vara kul för elever och lärare att gå till skolan på morgonen. Jag vet att många har det tungt och jobbigt hemma och därför ska skolan kunna vara en plats där de kan slappna av, en frizon. När jag kom till skolan, i början av terminen var det en del lärare som slog barnen. Mest med pinnar över ryggar och rumpor och även slag i bakhuvet och på armar. Något som såklart gjorde mig väldigt ledsen och upprörd. Men det är lite så det är här i Afrika. Och vem är jag att komma och säga att de inte ska slå barnen i skolan? Har haft lite diskussioner med lärare kring detta på en bra nivå. Vi pratade om att majoriteten av barnen har en eller annan där hemma som slår dem vardagligen och att de därför inte ska behöva vara rädda för det i skolan också. Det finns alltid en anledning till att ett barn kommer försent till skolan varje dag, kanske sover hen oroligt om nätterna, jobbar på kvällarna, tar hand om småsyskonen på morgonen osv osv. Jag tror på att kommunicera än bestraffningar. Nu ser jag inte lika mycket av barnagan även om det existerar.
Till saken - skolan är väldigt miljömedvetna och planterar träd och odlar egna grönsaker som går till skollunchen och det är något som elever och lärare hjälper till med och jag har märkt att det är något som får lärare och elever att hamna på samma nivå. Lärarna (en del av dem iaf) hjälper till med grävandet och plockandet och det gör eleverna med. Oftast är det eleverna som gräver och har sig medan lärarna styr och ställer. Men när det kommer till odlingen är lärarna så måna om det ska bli bra att de hellre gör det själva haha. 
 


Jag, Peter och vårat interna skämt.
 
På lovet ska jag och Godlive bygga kaninburar. Ett av mina projekt är kanin-projektet. Jag ska köpa in några kaniner till skolan som de kan föda upp och sen sälja och pengarna går såklart till skolan, till renovering av byggnader, till bättre lunch, till billigare skolavgifter osv. Elever och lärare ska ta hand om dessa kaniner. Får se hur det går, men jag tror det blir bra. Jag köpte en valp till Lillian för kanske två veckor sen och den är en stor hit bland ungarna på skolan så jag tror att kaninerna blir en hit å! 
Mitt andra projekt är att köpa in en eller två kultingar som kan äta matresterna från skollunchen. och grisar och kaniner säljer bra i Uganda. Så det blir också prima. Men vart grisen ska vara vet jag inte. haha. Men det löser sig ;) Ett annat projekt som jag precis avklarat är "sjuksängen". Ibland kommer elever in till biblioteket för att vila då de har ont någonstans. De ligger oftast på en matta på golvet vilket inte är så bekvämt om man har ont.. Så jag köpte in en filt och madrass och Syster Christine fixade en säng till den. Så nu har vi en sjuksäng :D men jag lär medge att jag nog har använt den mest. Och jag köpte madrassen för att jag alltid sover på skolbänkarna... Lite egoistiska skäl men whatever. Sängen är använd av både länka ut lärare och elever. Måste tänka ut ett sätt att göra det hela lite mer hygieniskt då det är så många som ska dela på en säng...
 
 
Jag ska också plantera träd runt om i skolan. Bara för att. haha. Jag ska ha ett mangoträd, ett äppelträd och ett apelsinträd! Så nu på lovet ska jag planera och ha mig!
 
 
Tidigare i veckan hade jag en välkomstlunch för den nya läraren Patrick och våran nya valp Bobby! Jag kladdade lite på svarta tavlan och fick hjälp av en massa finingar :)
 Viktor, eleven i blå tröja, var livrädd för lilla Bobby men efter lite tid vågade han sig fram för att klappa finingen. Viktor sprang dock som en tok ut från rummet när Bobby vände sig mot honom hahaha...


Åh du verkar ha det bra! Jag saknar dig fining. När kommer fröken hem? Kan inte vara så många veckor kvar nu?! :)

Svar: Hej Ida plingplong, jag saknar dig ! Landar i Sverige den 18e juni :D Inte långt nej! :D
huongnoi.blogg.se

2013-05-06 // 20:46:17
» Ida

Varför försvinner mitt namn för:O Var iallafall jag som skrev.. Ida plingplong...

2013-05-06 // 20:46:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback